preskoči na sadržaj

IX. gimnazija Zagreb

Zlatko Tomšić

Decibeli, logaritmi, eksponencijalne funkcije i korona virus.

Ljudi su naviknuti razmišljati u linearnim odnosima - ako dva puta više učim imat ću dva puta bolje ocijene. Kada se susretnemo sa pojavama u prirodi koje nisu linearne vrlo ih je teško razumjeti i dobiti osjećaj za njihovu veličinu i brzinu povećavanja. 

 

Jedna od takvih pojava je intenzitet zvuka - rješavali smo zadatak gdje smo izračunali da ako jedna truba ima razinu zvuka od 70 dB pet truba nema 350 dB nego 77 dB. 

 

Ovo je posljedica karakteristike našeg sluha da ne registrira jačinu zvuka linearno nego eksponencijalno. Promjena od 10 dB je jednaka jednom redu veličine (povećanje od deset puta) i zato svako pojačanje manje od deset puta će rezultirati promjenom za manje od 10 dB.

 

Na youtube kanalu 3blue1brown je izašao interesantan video koji objašnjava matematički model širenja virusa. Prilikom širenja virusa eksponencijalno se povećava broj zaraženih. 

 

Ovaj graf pokazuje kretanje broja zaraženih van Kine od kraja siječnja do 6.3. Očito je da se broj slučajeva povećava eksponencijalno. Svaki dan je broj slučajeva veći od prethodnog za faktor između 1,1 i 1,25.

 

 

Ako isti ovaj graf nacrtamo tako da na x os postavimo logaritamsko mjerilo i povučemo trend on izgleda ovako:

 

 

Broj slučajeva se udeseterostruči svakih 16 dana. Liječnici su zabrinuti jer iz grafa vidimo da je razlika između 100 i 1000 oboljelih jednako 16 dana kao i između 100.000 i 1.000.000 oboljelih. Ako se trenutni tempo ne uspori početkom travnja možemo biti na milijun slučajeva. I teoretski svakih 16 dana nakon toga deset puta više.

 

Naravno da nije moguće održati ovakvu brzinu širenja u nedogled. Sve mjere koje se poduzimaju imaju za cilj usporavanje virusa.  Prvi je cilj da se broj oboljelih počne povećavati linearno. Tada bi svaki dan imali isti broj novih slučajeva. Ovu točku matematičari zovu točka infleksije i u stvarnosti ona označava točku u kojoj virus počinje usporavati širenje. 

 

Jedna od mjera koju se može pratiti na https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#total-cases je dnevna stopa rasta. Dok je ona veća od 1 rast je eksponencijalan. Kada ona padne na 1 ili ispod tada se može govoriti da se epidemija dovodi pod kontrolu

 

 

Cijeli video je ispod, toplo ga preporučam.

 

Kako rade mikrofoni i zvučnici

Valovi u plićaku

Valovi sa ravnim valnim frontama su ušli u kanal rijeke. Koja je razlika između dijela vala koji se širi sredinom kanala i dijela vala koji se širi rubom? Što se događa sa valnom dužinom i sa brzinom vala?

 

Koji put izabrati?

I crveni i ljubičasti put kreću sa iste nadmorske visine 850m i vode do vrha Ivančice. Koji put bi izabrali? Koji put je lakši? Pretpostavite da na oba puta nema nizbrdica i da je jedina razlika u strmini.

Karte © OpenStreetMap contributors https://www.openstreetmap.org/copyright

Gibanje pojedinih čestica u transverzalnom valu
 

U petak djelomična pomrčina Mjeseca

U petak 10.1. puni Mjesec će oko 20 h ući u Zemljinu polusjenu i djelomice će potamniti. Ako se ostvari meteorološka prognoza naravno da je najbolje svjedočiti ovom događaju vlastitim očima. Za one koji ne mogu naravno da postoji i online prijenos na virtualtelescope.eu. Uživajte u ovom rijetkom događaju!

 

Ted talk govori za poslušati preko praznika

 

Budite kreativni - ples, pjevanje i crtanje su jednako vrijedni kao i fizika. Bez kreativnosti nema ni znanosti.

 

Kako govor tijela utječe na naše raspoloženje.

 

Da li je novac dobra motivacija? Ako su nagrade veće, da li ćete se više truditi i bolje raditi?

 

Govori su na engleskom i imaju titlove i na Hrvatskom.

Crash course astronomija

Na astronomiji smo objašnjavali kako se zvijezde kreću po nebu, tokom jedne noći i tokom godine. Ako nekoga zanima savjetujem video ispod. Voditelj Phil Plait je poznati popularizator znanosti koji je napisao nekoliko interesantnih knjiga koje su prilagođene svim uzrastima. 

Astronomija 

Sutra u četvrtak 5.12. astronomija će biti predsat u 13.15 h.

Neutronske zvijezde

Youtube kanal Kurzgesagt - In a Nutshell je objavio vrlo poučan video o neutronskim zvijezdama. Kako nastaju, što ih čini posebnima i kakve veze imaju sa nama - odgovori ispod: 

Astronomija

Sutra u četvrtak 7.11. fakultativna iz astronomije će biti nakon škole od 20 - 21h. Uz pomoć iz zvjezdarnice podesio sam teleskop i ako se ostvari prognoza sutra bi trebali promatrati zvijezde i mjesec. Termini astronomije ubuduće će biti ponedjeljak nakon škole u jutarnem turnusu i četvrtak poslje škole u popodnevnom turnusu. 

Kakve veze ima anticiklona sa svjetskim rekordom u biciklizmu?

Jedan od naprestižnijih biciklističkih rekorda je rekord na sat. Biciklisti voze sat vremena na velodromu i rekorder je onaj koji pređe najdužu udaljenost. Zašto biciklisti koji voze u natkrivenom velodromu pažljivo prate vremensku prognozu poslušajte direktno od Josha Poertnera koji je bio jedan od inžinjera koji su pomagali Sir Bradley Wigginsu pri postavljanju svjetskog rekorda. MP3 datoteka je na dnu stupca, na engleskom je jeziku te traje 4 minute i dio je podcasta Marginal Gains.

Pitanja sa terenske nastave za 2. razrede:

  • zašto puše bura?
  • zašto je hladna?
  • zašto ljeti preko dana s mora na kopno puše ugodan vjetar?

Pomoć za odgovore: 

 

 

Priloženi dokumenti:
hour part 3 (mp3cut.net).mp3


Dokumenti



Deveta na Facebooku
 
Projekti

 

Projekti

Wi-Fi u Devetoj

Razne vijesti
Upisi IX. gimnazije

Upisi u IX. gimnaziju u Zagrebu

Upisi 

IX. gimnazije u Zagrebu

Projekti
Projekti

Projekti

EU projekti



Deveta - moja škola

Devet koraka do Devete  Želiš li da Deveta zaista postane tvoja škola?

 

Kalendar
« Studeni 2020 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Prikazani događaji

 

Brojač posjeta
Ispis statistike od 26. 3. 2010.

Ukupno: 1411441
Ovaj tjedan: 1319
Danas: 567
CMS za škole logo
IX. gimnazija Zagreb / Dobojska 12, HR-10000 Zagreb / www.gimnazija-deveta-zg.skole.hr / ured@gimnazija-deveta-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju